Hírek

Elhunyt Ace Frehley, a KISS alapító gitárosa

74 éves korában elhunyt Ace Frehley, a KISS alapító gitárosa. A zenészt nemrég egy, az otthonában bekövetkezett esés után fejsérüléssel szállították kórházba, ahol lélegeztetőgépre került. Állapota nem javult, így családja az életfenntartó kezelések leállítása mellett döntött – a hírt hivatalosan 2025. október 17-én erősítették meg.

„Mély fájdalommal és összetört szívvel tudatjuk, hogy elveszítettük Ace Frehley-t. Hálásak vagyunk, amiért utolsó pillanataiban is szeretetteljes, békés szavakkal, imákkal és jókívánságokkal vehettük őt körül, amikor elhagyta ezt a világot. Őrizzük legszebb emlékeit, a nevetését, és ünnepeljük mindazt az erőt és kedvességet, amit másoknak adott. Távozása felfoghatatlan veszteség – nagysága túlmutat a szavakon. De visszatekintve mindarra, amit életében elért, biztosan monhatjuk: emléke örökké élni fog” – áll a család közleményében.

Frehley halála mély megrendülést váltott ki a rockszíntér szereplői és a rajongók körében egyaránt. Paul Stanley és Gene Simmons közös közleményükben így fogalmaztak:

„Lesújtott minket Ace Frehley halálának híre. A zenekar legmeghatározóbb korszakának egyik elengedhetetlen és pótolhatatlan rockkatonája volt. Ace örökre a KISS örökségének része marad.”

Peter Criss dobos szintén megható szavakkal búcsúzott:

„Összetört szívvel és mély szomorúsággal tudatom, hogy testvérem, Ace Frehley elhunyt. Békésen távozott, szerettei körében. A feleségemmel együtt mi is mellette voltunk a végsőkig. Szeretlek, testvérem.”

Ace Frehley 1973-ban, egy újsághirdetésre jelentkezve csatlakozott a frissen alakuló KISS-hez. A zenekar tudatosan épített egyedi, színpadi karaktereket, amelyekhez arcfestés és alteregók is társultak. Frehley ekkor találta ki saját figuráját, a „Spaceman”-t, vagy korábbi nevén „Space Ace”-t, egy földönkívüli gitárost. Később elmondta, hogy a név részben a személyiségére is utalt: „always spaced out” – gyakran a saját világában élt, a maga útját járta, ami zenei kreativitását is meghatározta.

A KISS klasszikus korszakában (1973–1982) Frehley a banda egyik kulcsszereplője lett. Saját szerzeményei, mint a Cold Gin, Shock Me vagy a Parasite, a KISS keményebb, nyersebb oldalát képviselték. A Shock Me-t, az első KISS-dalt, amelyben ő énekelt is, egy áramütés emlékére írta, amit koncert közben szenvedett el.

Frehley gitárjátéka nem a klasszikus képzésen alapult, saját bevallása szernt soha nem vett hivatalos gitárórákat. Játékstílusa ösztönös volt, tele karakteres szólókkal és kemény, mégis groove-os riffekkel. Színpadi játékának ikonikus showeleme volt a füstölő, lángot lövellő Les Paul gitár, amely koncertenként több alkalommal is szó szerint felgyulladt a szólók alatt. Ezek a pirotechnikai elemek szerves részei lettek a KISS látványvilágának.

Frehley 1982-ben, belső feszültségekre és kreatív nézetkülönbségekre hivatkozva elhagyta a KISS-t, ezt követően megalapította saját zenekarát, Frehley’s Comet néven, majd több szólóalbumot is kiadott. 1996-ban a KISS nagy újraegyesülése során újra visszatért a legendás formációhoz: világkörüli turnéjuk hatalmas sikert aratott, azonban a régi problémák ismét felszínre kerültek, és pár évvel később, 2002-ben Frehley megint kilépett.

2024-ben jelent meg utolsó stúdióalbuma, a 10,000 Volts, amely visszatérést jelentett a klasszikus hard rockhoz. A kritikusok méltatták az album energiáját, és sokan úgy tekintettek rá, mint Frehley egyik legerősebb szólómunkájára. 2025 tavaszán orvosi okokból minden hátralévő turnéját lemondta – a pontos okokról azonban nem adtak tájékoztatást. A 2025 novemberére tervezett KISS reunion show-ra szóló meghívást szintén visszautasította, elsősorban személyes okokból és a Las Vegas-i helyszínnel kapcsolatos kritikák miatt.

A KISS 2023 decemberében hivatalosan is lezárta klasszikus koncertkarrierjét egy Madison Square Garden-i dupla búcsúkoncerttel. A zenekar ugyanakkor bejelentette: a KISS nem szűnt meg, hanem egy új korszakra készülnek, amelyben virtuális avatárként, digitálisan újjáteremtett formában lépnek majd fel. A tervek szerint 2027-re készülnek el az első ilyen előadások, amelyek során a zenekar hologramként – vagy inkább „digitális előadóként” – jelenik meg a színpadon.

Ace Frehley halála most újabb etikai és művészi kérdéseket vet fel: vajon megjelenik-e ő is digitális formában a jövőbeli előadásokban? Egyelőre nem tudni, hogy rendelkezik-e ilyen jogokkal a KISS produkciós csapata, illetve hogy a családja támogatja-e ezt.