A helyzet, amelyet mindkét fél részéről harcias szócsaták kísérnek, az UMG-t – a világ legnagyobb zenei vállalatát – állítja szembe a TikTok-kal – az elmúlt öt év legbefolyásosabb zenéket népszerűsítő platformjával –, mivel továbbra sem újítják meg a január 31-én lejárt licencszerződésüket.
A mostani lépés hatókörét tekintve széleskörű, mivel rengeteg olyan felvételt érint, amelyet nem az UMG tulajdonában lévő kiadó adott ki, és számos olyan előadót, akik a Universal Music Publishing Grouphoz szerződött dalszerzőkkel dolgoztak együtt. Az ilyen dalokat tartalmazó videókat vagy el kell távolítani a platformról, vagy a rajtuk lévő zenét le kell némítani.
Bár a lépés hatóköre összetett – az előadók és dalszerzők eltérő szerződésekkel rendelkezhetnek –, a Variety forrásai szerint a kezdeti lépés az „angol-amerikai” repertoárra összpontosít. Az UMPG hatalmas szerzői gárdája olyan kiváló alkotókból áll, mint Adele, Justin Bieber, Mariah Carey, Ice Spice, Elton John és Bernie Taupin, Metallica, Metro Boomin, Harry Styles, Taylor Swift, SZA, the Weeknd és még sokan mások.
Figyelembe véve azt, hogy a legtöbb kortárs slágerhez számos dalszerző és kiadó tartozik, nem volt világos, hogy ez mennyi zenét érint, illetve hogy a két vállalat hol húzza meg a határt, hogy egy dal az UMPG ellenőrzése alá tartozik-e vagy sem – például ha egy dal hét szerzője közül az egyik szerződésben áll az Universallal. A vélemények széles körben eltérnek: az UMG-hez közel álló források azt állítják, hogy a platformon található dalok többségében az UMG-nek van részesedése, míg a TikTok-hoz közel állók szerint ez a szám jóval kisebb, 20-30% közötti. Az utóbbi források azt is állítják, hogy a TikTok nem tapasztalt visszaesést a felhasználók számában, amióta az UMG zenéit a hónap elején elkezdték eltávolítani.
Egy január 30-i nyílt levélben Lucian Grainge, az UMG elnök-vezérigazgatója a következőket írta:
„A [TiktTokkal] folytatott szerződéshosszabbítási megbeszéléseink során három kritikus kérdésben sürgettük őket: megfelelő kompenzáció a művészeink és dalszerzőink számára, az emberi művészek védelme a mesterséges intelligencia káros hatásaitól, valamint a TikTok felhasználóinak online biztonsága... Ami a művészek és dalszerzők díjazásának kérdését illeti, a TikTok azt javasolta, hogy a művészek és dalszerzők számára olyan díjazást fizet, amely töredéke annak, amit a hasonló helyzetben lévő nagy közösségi platformok fizetnek”, írta, hozzátéve, hogy a TikTok a vállalat teljes bevételének 1%-át teszi ki. „Végső soron a TikTok egy zenei alapú üzletet próbál felépíteni, anélkül, hogy tisztességes értéket fizetne a zenéért.”
Válaszul a TikTok még aznap nyílt levelet tett közzé, amelyben többek között ez szerepelt: „Szomorú és kiábrándító, hogy a Universal Music Group a saját kapzsiságát a művészek és dalszerzők érdekei fölé helyezte... A TikTok minden más kiadóval képes volt ’első-a-művész’ megállapodást kötni. Egyértelmű, hogy az Universal öncélú lépései nem szolgálják a művészek, dalszerzők és rajongók érdekeit.”
A lépés hatása a művészekre és a dalszerzőkre nagyon is valós, annak ellenére, hogy az UMG a bevételekre hivatkozik, mivel a művészek elvesztették a zenéik népszerűsítésének legerősebb platformját, a platformon keletkezett jogdíjakkal együtt.
„Ez nagyon fáj” – mondja Bonnie McKee dalszerző-művész, aki Katy Perrynek és Britney Spearsnek írt slágereket, és májusban szólóalbummal jelentkezik. „A TikTok az, ahogyan a művészek az új dalukról hírt adnak – és most elnémítják valakinek a teljes katalógusát? A kiadók azt mondják, hogy a TikTok annyira fontos, és arra ösztönzik a művészeiket, hogy [legyenek aktívak a platformon], most meg nem tehetik?” – tette hozzá.
A helyzethez közel álló források a Variety-nek elmondták, hogy nem látnak esélyt a patthelyzet gyors feloldására. A legegyértelműbb precedens 2008-2009 folyamán történt, amikor a Warner Music Group több hónapra eltávolította vagy elnémította zenéit a YouTube-on, mielőtt a cégek megegyeztek. Az UMG-TikTok csata azonban sokkal szélesebb körű.