Én tényleg minden évben próbálok hinni a Fonogram-díjban. És lassan tényleg hülyének néznek a zenészismerőseim, szakmabeli barátaim, hogy miért szavazok még mindig bizalmat neki, hiszen évről-évre nem, hogy nem sikerül összehozni egy normális és hiteles eseményt (online is lehet, nem kell rákenni mindent a covidra), de még az ág is húzza, azzal, hogy egyre kevesebb embert érdekel ez az egész. Kevés embert, azok is inkább szakmai oldalról kerülnek elő, nem a nagyátlag közönségből, és biztosan sok szakmabeli visszakérdezne most, mér’, van még Fonogram? El is bizonytalanodtam. Akkor a Fonogram kinek szól? A közönségnek nem? De.
Na, de ha így van, akkor ez most miért nincs meg?! Belterjessé vált a díjátadó? Nekem úgy tűnik tizennyolc éve ott van rajta egy átok. Az út nagyon lefelé vezet, sajnos most sem a magyar zenei élet ünnepe volt, hiába címkézzük át, mint Fonogram-nap, a végeredmény sokkal inkább lett egy közösségi portálokon is alul teljesítő, előre felvett videóüzeneteket közvetítő online posztfolyam. Félreértés ne essék. Ezzel sem lett volna baj, ha és amennyiben profin tálalják, pl. élőben tolják ezeket az üzeneteket. Rossz volt az óránkénti érzésem, kínosan feszengtem a videók alatt, a nyertesek egy otthonukban telefonnal előre felvett, egyszerű köszönetnyilvánítással pipálták ki a győzelmüket, megmutatták a frissen készített pengető formájú díjat. Ráadásul elmaradt a meglepetés, mikor a legtöbb esetben az üzenet (fel)mondója, már a nyitóképen is ott volt, szinte nézni sem kellett, tudtam ki fogja megnyerni az adott kategóriát. Ennyi? Ez a Fonogram-nap? Ennyi.
Én tényleg minden évben próbálom elhinni, hogy ez a MAGYAR ZENEI ÉLET ÜNNEPE! Sajnos idén is csalódnom kellett. Mitől is lesz ez a magyar zene ünnepe? És most tegyük félre a nézettségi mutatókat. Azt, hogy Szűcs László MAHASZ elnök nyitóbeszédét két nap alatt a Youtube-on 60 ember nézte meg, vagy, hogy a díjazottak köszönetnyilvánítása is csak egy-egy előadónál éri el a százas nagyságrendet (kivéve Krúbi kb. 2700). Ez nem az ő szégyenük, hanem, hogy a Magyar Zene Ünnepe nem érdekli az embereket. Vagy nagyon nem tudnak róla. Ez viszont akkor a díjat szervezők felelőssége, vagy azoknak a médiatámogatóknak, akiket a díj mögött látunk? Akkor mégis hol itt a probléma? Vagy ennyire nem érdekli a magyar embereket a 25 fős szakmai zsűri döntése? Hol van a helye a díjátadónak ma egyáltalán a hazai sajtóban? Záporoznak a kérdéseim, nézem a vezető portálokat, sehol semmi. Feszülten várom az újabb nyertest.
Rossz marketing, alulteljesít a médiatámogató, rossz időzítés, rossz a magyar zenei díj megítélése? Egyik sem, vagy mindegyik? Egy éve, meg kettő, meg öt éve is, ugyanezt feszegettük, akkor sem tudtunk rá egy okos választ. Tényleg csak a kérdések jutnak az eszembe. Hitelesen tud-e a MAHASZ elnöke a tiktok csatornájuk nézésére buzdítani? Nem lett volna jobb egy népszerű tiktok kompatibilis arc ebben az esetben? És mennyire hiszem el neki végül azt, hogy ez valóban a „magyar zenei élet ünnepe”, miközben a lakásában (?) a szobaajtó előtt, telefonkamerába mondja el megnyitó beszédét?
https://youtu.be/dDicTWoEp6wVilágosan látszik, hogy a magyar sajtó nagyrésze alig, vagy csak mérsékelten foglalkozik a Fonogram-díjjal, semmi rangot nem kap, csak a végén számolnak be a díjazottakról, eltűnt a real-time, az izgalom, semmit sem érzek abból, hogy itt most aztán tényleg Fonogram-nap van. Lekezeli a média, lekezeli a közönség, lekezelik azok, akik már jelölésre sem méltatják munkájuk végeredményét, mert szerintük indulni egy Fonogramon nagyon ciki. Nem mi mondtuk, mondják ezt már sokan. Közben meg sajnálom a nyerteseket, akik tényleg őszintén örülnek, még most is büszkék, végre valami pozitív inger éri őket ebben a szar koronavírusos világban.
Én éppen ezért is hiszek ebben az egészben még mindig. Nagyon kellene egy zenei ünnep, kellene valami visszajelzés a szakmának, hogy igenis számít, amit csináltok. Nem csak a közönség, a szakma is ismerje el őket évente, legyenek teljesítmények, versenyezzen egymással a kicsi és a nagy. De akkor mi a probléma? Miért nem sikerül a MAHASZ-nak évről-évre mindezt megugrania? Nyissunk vitát, hogy miért ez a 25 ember döntötte el kik a jelöltek, majd kik a díjazottak? Nem ellenük beszélek, ők is valamilyen formában áldozatok, a nevüket a szakmán kívül, nem sokan keresgélik a Fonogram weboldalon. Bár azt egyáltalán nem értem, hogy a 25 fős zsűriben miért csak a fővárosban székelő médiumok/szervezetek vezetői, szakemberei dönthetnek? Szegeden, Miskolcon, Pécsett, Debrecenben nincsenek jó szakemberek, fesztiválszervezők, menedzserek, klubtulajdonosok, rádiós szerkesztők, műsorvezetők, újságírók?
Bár a nézettséget nem ők hozzák, az érdeklődést nem ők garantálják. A díjat meg a rangját felejtettük el, de nagyon. A média felsorolja a jelölteket, meg a győzteseket, de a Fonogram-napról semmit nem tudtunk meg. Nem jön velem szemben, nem érzem a súlyát és a „húbasszus” érzésem is elmaradt, mikor látom, hogy valaki nyert. Ez már nem jó.
Pedig én (utoljára mondom el) hiszek ebben az egészben. Kellene a felhajtás, kellene a pengető alakú díjra váltás mellé, egy nagyobb koncepcióváltás is. Ma már annyira sok kreatív megoldás van még az online verzióra is. Ne sajnálja a MAHASZ a kreativitást (meg a pénzt), ha nem megy egyedül kérjen segítséget. Ne elégedjen már meg egy egész napos poszt-cunamival, mert annak az elérése baromi kevés lesz, 10 ezer követővel egy Facebook algoritmus sem igazán tud kezdeni semmit. Legyen már hozzá egy profi stáb, aki felveszi azokat a köszönetnyilvánításokat, de leginkább élőben jelentkezzenek be a győztesek, ne a „tegnapelőtt” előre átvett díjjal a kezükben, egy „pixelesen” felvett videóban hálálkodjanak kissé összezavarodottan, "hogy akkor most mitis mondjak". A díjátadó nívója a marketingen is múlik. Minek a húsleves, ha nincs benne hús. Közhelyekben jó vagyok. De nekem ebből már elegem van. Elegem van abból, hogy a Fonogram-díjat nem kezelhetjük a helyén, inkább elhallgatjuk, kissé kuncogva félrefordulunk, mikor a győztesekről hallunk. A MAGYAR ZENEI ÉLET ÜNNEPE ismét elmaradt. De a jelölteknek és a győzteseknek gratulálunk, megérdemelték. Tessék:
- az év hazai klasszikus pop-rock albuma vagy hangfelvétele
- az év külföldi klasszikus pop-rock albuma vagy hangfelvétele
- az év hazai modern pop-rock albuma vagy hangfelvétele
- az év külföldi modern pop-rock albuma vagy hangfelvétele
- az év hazai alternatív vagy indie-rock albuma vagy hangfelvétele
- az év külföldi alternatív vagy indie-rock albuma vagy hangfelvétele
- az év hazai elektronikus zenei albuma vagy hangfelvétele
- az év külföldi elektronikus zenei albuma vagy hangfelvétele
- az év hazai rap vagy hip-hop albuma vagy hangfelvétele
- az év külföldi rap vagy hip-hop albuma vagy hangfelvétele
- az év hazai hard rock vagy metal albuma vagy hangfelvétele
- az év külföldi hard rock vagy metal albuma vagy hangfelvétele
- az év hazai hagyományos slágerzenei albuma vagy hangfelvétele
- az év hazai kortárs szórakoztatózenei albuma vagy hangfelvétele
- az év hazai gyermek albuma vagy hangfelvétele
- az év hazai jazz albuma vagy hangfelvétele
- az év hazai világ- vagy népzenei albuma vagy hangfelvétele
- az év felfedezettje
- az év hangfelvétele